Skip to main content

En helt almindelig tirsdag for et par år tilbage bankede det på døren til mit kontor.

Det var en lejer, der gentage gange havde henvendt sig til mig og spurgt, om jeg ville indgå et samarbejde med ham og hans servicevirksomhed. Første gang sagde jeg blankt “nej”. Tidspunktet var bare ikke det rigtige, og jeg havde rigeligt at se til.

Heldigvis var den lejer insisterende nok til at banke på min dør adskillige gange efterfølgende. Og pludselig en dag fik han belønning for sit opsøgende arbejde. Jeg sagde “ja”.

Lige den dag, på det tidspunkt, var mit mentale vindue åbent, og jeg sidder i dag tilbage med én stor fortrydelse omkring samarbejdet: At jeg ikke gjorde det noget før. Hvad det ikke har sparet mig og resten af organisationen for at tid og besvær lige siden, har været alle pengene værd.

Hvor vil jeg hen med den historie?

En gang imellem skal du tænke en ekstra gang over, om det du personligt har modstand på, betyder at det hæmmer den virksomhed, du repræsenterer. For dit nej kan også blive en forhindring for, at din virksomhed i  fremtiden kommer til at se endnu bedre ud end den gør i dag.

Det behøver ikke nødvendigvis handle om køb og salg som i mit eksempel, men lige så meget om strategiske beslutninger, medarbejderpleje, opgaver på “to do”-listen eller noget helt syvende.

Lad mig lige fastslå én ting: Jeg plæderer ikke for, at vi alle sammen skal gå rundt og sige “ja” til det første og det bedste som en anden primus optimus. En sund balance er, som i mange andre af livets forhold, det bedste at tilstræbe.

Der hvor det bliver interessant er når vi er splittede mellem ja-hatten og nej-hatten. Selv forsøger jeg, når jeg er i tvivl, at opliste fordele og ulemper ved en potentiel beslutning. I øvrigt et kneb man med fordel kan involvere flere i, så man kan få flere øjne på sagen.
Har man samtidig haft sætningen: “Hvad er det værste, der kan ske, hvis jeg siger ja og det ikke går?” med i baghovedet, så kan det, sagt på godt nordjysk “ikke gå rent gal’”.

Kunsten er at vælge så hatten passer – også for din virksomhed.

Brith Lund Jørgensen

Direktør i Business Park Nord