Skip to main content

Én af de typer af lejere, der er kommet markant flere af i vores hus de senere år, er webshopejere. Og hvis der er et ord, der karakteriserer det at drive webshop, så er det: “Krævende”

Ikke bare skal man være teknisk kyndig, man skal også have fingeren solidt på pulsen i forhold til produkter og produktudvikling, og så skal man tilmed konstant markedsføre sin virksomhed i den benhårde konkurrence.

For internettet og din webshop sover aldrig.

Som med så mange andre virksomheder, så er der et før og et efter Corona. For mange webshops – herunder også flere under vores tage – var Coronaen kronede dage rent omsætningsmæssigt. Den lille webshop kunne med dygtighed og snilde nærmest fra den ene dag til den anden blive ramt af en nærmest katapultagtig vækst.

Normaltvist udelukkende positivt med en masser kroner i kassen, men det stillede pludselig voldsomme krav til den lille webshops omstillingsevne og evne til at matche den enorme efterspørgsel med det rigtige udbud.

Apropos omstillingsevne, så har tiden efter Corona på en helt anden måde trænet webshopejerens evne til at navigere i kaos. For i denne tid med forsyningskrise, stigende priser og generelt negativitet, er efterspørgslen faldet meget markant.

Højt at flyve, dybt at falde, fristes man til at sige for det er præcis det scenarie, som mange webshops har oplevet med de seneste par års rutsjebanetur.

Jeg har haft lejlighed til at se det hele udspille sig på første parket, og ikke få gange har jeg snakket med webshopejere, der mildest talt har klaget deres nød til mig.

Hvad jeg giver dem af gode råd?

“Sluk dit TV”.
Vi kan ikke kontrollere verden, uforudsigeligheden og den generelle negativitet, men vi kan sørge for, at vi i hvert fald ikke bliver smittet af en negativ stemning. Specielt når tilværelsen er hård nok i forvejen.

“Ræk ud”.
Det gælder om at bruge sit netværk. Det gælder både dem, der ikke driver webshop, men så sandelig også kollegaer, der også selv driver webshop. Hvad gør de? Har de et råd eller to, som du også kan bruge på din webshop?

“Søg ny viden”.
Når der ikke er travlhed i butikken, så er den gode nyhed, at det giver tid og plads til fordybelse inden for de områder, som det kræver at drive sin webshop. Det kan gøres online via en masse interessant webinarer, men i denne tid også fysisk, hvor vores eget arrangement “BPN E-Commerce Dag” d. 19. maj er en fantastisk mulighed for webshopejeren, der gerne vil blive klogere på flere emner på én gang.

Alt i alt handler det om at se muligheder i stedet for begrænsninger – specielt som hårdtprøvet webshopejer.

Brith Lund Jørgensen

Direktør i Business Park Nord